Hier is een goed handelsidee; een kledingmerk opzetten voor de grap, om uiteindelijk populair te worden en het merk wereldwijd te verkopen! Het overkwam het bekende merk My Brand
dat door twee Italiaanse broers is opgezet. De broers kwamen met het ‘gekke’ idee hun logo zo groot mogelijk op hun producten te zetten, iets wat ieder merk tot nu toe liever niet deed. Merkjes werden achterin op de kaartjes gezet, of op de borst, zoals het bekende Ralph Lauren logo. Maar nee, de My Brand ontwerpers gooiden het logo bijna even groot als het shirt op het shirt zelf, en moesten zelf hartelijk lachen om deze grap.
Totdat mensen hun kleding oprecht begonnen te dragen, en niet ironisch! Tegenwoordig lopen zelfs Bekende Nederlanders over straat met dit Italiaanse merk! De broers besloten het merk door te zetten en hebben onderhand hun collectie uitgebreid van shirts naar hoodies, broeken, petten, en nog veel meer.
Een creatief idee. Zo begon het bekende merk RUMAG ook ooit, met plaatjes posten van wat grovere quotes, die bij veel mensen aansloegen. Quotes zoals; “Sorry dat ik te laat ben, ik wilde niet komen.” Herkenbaar, eerlijk, en grappig. De quotes werden zo populair en veel gedeeld op Facebook en andere social media zoals Twitter en Instagram, dat Rumag begon met een lijn van T-shirts met deze quotes erop geprint. De shirts waren zwart, de teksten wit, en om het nog iets opvallender te maken zetten ze na elk woord een punt, voor nadruk.
Dan. Staat. Het. Er. Zo.
Tegenwoordig is Rumag met van alles bezig en verkopen de mokken, shirts en kaarten zichzelf al. Rumag maaakt nu ook filmpjes of video’s en heeft een heel kantoor in Amsterdam opgezet die zich bezig houdt met de marketing, social media en creatieve conceptontwikkeling.
Zo makkelijk is het dus. Bedenk iets waar je goed in bent, wat dan ook, of het nou poëzie is, fotografie of een ander creatief vak, en verplaats dat naar een ander medium. Ben je een dichter, en is poëzie je hart en ziel, post je gedichtjes dan met een mooie aesthetic achtergrond op instagram en wacht totdat het wordt opgepikt. Schrijf het herkenbaar, toepasbaar, en eenvoudig. Als het eenmaal begint te lopen start je een kledinglijn, vaak zijn dit shirts maar doe eens gek en ontwerp sokken met een gedichtje erop, laat een artiest of andere bekende Nederlander dit dragen, en klaar is kees.