De beste plek voor gezonde afvallen methodes en diëten

Slank lichaam via een dieet binnen handbereik!

Snel afvallen met het cambridge dieet

cambridge dieet

Cambridge dieet aan de tand gevoeld

Iedereen die een dieet volgt zoals het cambridge dieet doet dat in principe om te kunnen afvallen. Met een stijgende algemene BMI is de reden om een dieet te volgen vanuit afslank overwegingen erg plausibel.

Wat ook logisch is, een slankere versie van jezelf indien je boven je streefgewicht zit zorgt er nu eenmaal vaak voor dat je lekkerder in je vel zit, meer energie hebt en er mooier uitziet. Wie wil dat nu niet?

Helaas wil het afvallen in de praktijk vaak niet zo goed lukken als men van te voren graag zou willen. Je kent het vast wel, met goede moed begin je aan een dieet in de hoop minstens 5 kilo af te vallen. Over de resultaten op de lange termijn denk je niet eens na.. Waarschijnlijk ga je ervan uit dat het verloren gewicht er voorgoed af is. Oei, wat komt de gemiddelde persoon met die verwachtingen van een enorm koude kermis thuis.

Zelfs met een dieet is gewicht verliezen verre van simpel. Er komen zoveel dingen bij kijken. De juiste kennis, voeding en instelling zijn de voornaamste. Reden om te kijken of een van de populairste diëten, het cambridge dieet, boven de middelmaat van het standaard dieet uitstijgt.

Snel afvallen met het Cambridge dieet mogelijk?

Om maar gelijk antwoord te geven op de titel van dit artikel, ja het is zeker mogelijk om snel af te vallen met het cambridge dieet. Niet alleen kun je snel afvallen, je kunt ook veel kilo’s afvallen. Dat het cambridge dieet een zeer resultaatgericht dieet is lijkt ons behoorlijk duidelijk!

Om het daar bij te laten zou echter wat ongenuanceerd zijn. Hieronder een diepere uiteenzetting van het cambridge dieet.

Hoe werkt het Cambridge dieet?

Het gedachtegoed achter het cambridge dieet is gebaseerd op de inname van lage calorieën. Door een tekort aan calorieën te creëren dwing je het lichaam om het opgeslagen vet aan te spreken om voldoende energiefabriekjes te kunnen produceren, zodat je lichaam kan functioneren zoals het zou moeten doen.

De calorieën die je binnenkrijgt variëren tussen de 500 en 1200 calorieën en dienen in zeer beperkte mate maar via vetten of koolhydraten binnen te komen.

Om een idee van een normale calorie inname te geven: vrouwen verbruiken gemiddeld 2000 calorieën per dag, mannen daarentegen verbruiken 500 calorieen per dag extra. Met het cambridge dieet dwing je je lichaam om in een staat van ketose te komen. Ketose betekent dat het lichaam geen actuele calorieën toevoer heeft vanuit voedsel en daarom het opgeslagen vet gaat gebruiken om voldoende energie voor het lichaam te kunnen produceren.

Waarom het cambridge dieet en geen ander dieet?

Een zeer terechte vraag die voor ieder persoon een ander antwoord vergt. Is het cambridge dieet het beste dieet dat er momenteel verkrijgbaar is? Misschien? Wie bepaalt zoiets? Wij hebben in ieder geval niet de illusie dat wij een dergelijk plakkaat op een dieet kunnen drukken.

Uiteindelijk is het volledig aan jezelf om te beoordelen wat jij zoekt in een dieet. Het cambridge dieet leidt al ruim 30 jaar tot succes, een factor die ik je zou aanraden absoluut mee te laten wegen in je eindoordeel. Het mooie aan het cambridge dieet is ook dat er begeleiding bij zit en je er dus niet alleen voor staat. Wat de kans op succes nog eens zal vergroten.

Daarentegen moet je wel tegen een stootje kunnen, het cambridge dieet is geen dieet waarvan je eigenlijk niks merkt. Je zult zeer waarschijnlijk tegen een serieus hongergevoel aanlopen en dan snacks kunnen weerstaan. Het kostenplaatje moet je ook niet uit het oog verliezen. Het cambridge dieet is vrij duur.

Welke keuze je ook maakt, het cambridge dieet of een ander dieet. Zolang je weloverwogen actie onderneemt zul je eerder resultaat zien dan helemaal niks doen. Neem niks blindelings aan en vergelijk verschillende diëten onderling zodat je zeker weet dat je een dieet kiest die bij je past. Zelfs dan is de kans nog groot dat je achteraf wilt evalueren en mogelijk op een ander dieet overstapt. Niet alles werkt even goed bij iedereen. Het is altijd even puzzelen om het voedingspatroon te vinden dat ideaal aansluit bij jouw constitutie, gezondheidswensen en afslankambities.

Kritische blik op overgewicht in Nederland

Binnen alle leeftijdsgroepen is het overgewicht de laatste dertig jaar toegenomen. De groep met ernstig overgewicht is zelfs verdubbeld ten opzichte van 30 jaar terug. Ruim 10% meer van de bevolking heeft sinds de jaren tachtig last van overgewicht gekregen volgens het CBS.

Naast economische nadelen, denk hierbij aan arbeidsproductiviteit en hogere gezondheidszorgkosten is dit uiteraard voornamelijk een verlies voor de mensen in kwestie zelf. Je hebt maar één lichaam en gezondheid.

Alvorens we dieper op deze kwestie ingaan en belichten op welke wijze Nederlanders met overgewicht een gunstigere BMI-ratio kunnen vaststellen, duiken we eerst in op de reden waarom het overgewicht zo is toegenomen de afgelopen 20 jaar.

Oorzaken overgewicht

Één van de voornaamste oorzaken, zo niet de voornaamste oorzaak voor overgewicht is het voedingspatroon. Verkeerde eetgewoonten kunnen afhankelijk van je gevoeligheid voor overvloedig eten, snel leiden tot overgewicht. Veel chips, frisdranken, snoep, snacks, vet eten, etc. zijn vaak boosdoeners voor overgewicht. Tevens bevatten veel “normale” voedingsmiddelen tegenwoordig (meer) smaakstoffen en conserveringsmiddelen dan 30 jaar terug.

Het is echter ook mogelijk dat je door erfelijke factoren gevoelig bent voor overgewicht. Sommige mensen kunnen nu eenmaal meer eten zonder daarvoor even hard aan te komen als een ander. Tevens kun je door een stofwisselingsziekte of bepaalde geneesmiddelen overgewichtproblemen ervaren.

Waar overgewicht door slechte eetgewoonten in grote mate beïnvloedbaar zijn, is het vaak erg lastig om de laatste twee makkelijk te tackelen.

Hoe ontstaat overgewicht nu eigenlijk?

Je lichaam heeft dagelijks energie nodig om alles te kunnen doen. Naar je werk fietsen, sporten, je bed uitkomen, je tanden poetsen, zelfs de meest kleine dingetjes vergen energie en je lichaam heeft net zoals een auto brandstof nodig om te kunnen functioneren.

De brandstof voor het menselijk lichaam wordt ook wel calorieën genoemd. Deze term komt je waarschijnlijk niet helemaal onbekend voor.  Calorieën worden gecreëerd uit koolhydraten, vetten, eiwitten. Vitamines, mineralen en water leiden niet tot calorieën.

Om je huidige gewicht te handhaven dien je precies het aantal calorieën binnen te krijgen dat je dagelijks verbruikt. Nou is het natuurlijk nagenoeg onmogelijk om iedere dag exact het benodigde aantal calorieën binnen te krijgen. Vandaar dat het lichaam een overschot aan calorieën op kan slaan. Helaas worden die overtollige calorieën dan wel omgezet in vet. Juist datgene wat je nu eigenlijk niet wilt.

Van nature is dit echter een gunstig effect voor de overlevingskans van de mens. Vroeger had je wel eens periodes waarin het lastiger was om aan voedsel te komen. Niet op iedere hoek stond immers een supermarkt. Op die momenten kunnen mensen interen op hun vetreserves en toch over voldoende energie beschikken. Die vetvoorraden waren echter lang niet zo hoog als bij veel mensen hedendaags. Daar was het voedsel vroeger niet overvloedig en vet genoeg voor.

Als je dus wilt afvallen is het zaak om niet te vaak te veel overtollige calorieën binnen te krijgen.

Wat voor actie kun je ondernemen om slanker te worden?

Het antwoord is eigenlijk redelijk simpel. Zorg dat je de balans tussen de inname van de calorieën en het verbruik van calorieën stuurt op basis van je wensen. Als je gewicht wilt verliezen dan zou je ervoor moeten zorgen dat je minder calorieën binnenkrijgt dan je dagelijks verbruikt. Hierdoor spreekt je lichaam de vetreserves aan om het lichaam van voldoende energie te voorzien.

Als je dan eenmaal het gewicht hebt bereikt wat je wou bereiken, kun je de calorieën inname gelijkstellen aan het verbruik. Let wel op! Voedingspatronen of diëten met weinig calorieën kunnen leiden tot tekorten. Overdrijf het dus niet! Dit geldt tevens voor het aanspreken van de vetreserves voor het genereren van voldoende energie voor het lichaam. Zodra de vetreserves weg zijn gaat het lichaam de spieren afbreken (eiwitten die omgezet kunnen worden in energie). Dat moet je echt voorkomen!

Verantwoord en gezond afvallen is dus het devies.